فاتح جوان...
"اجلاسيه بزرگ سرداران و ۱۴۶۰۰ شهيد ولايتمدار فارس
در ارديبهشت ۱۳۹۰"
شرحی بر زندگی فاتح جوان؛ "شهید محسن وزوایی"...
محسن وزوایی ،در پنجم مرداد ماه سال 1339 در محله نظام آباد تهران ، در دامان خانواده ای اصیل و مذهبی، دیده به جهان گشود .شهید وزوایی،دبستان ومتوسطه رابا نمرات عالی سپری کرد. دوره دبیر ستان را در مدرسه دکتر هشترودی تهران گذاراند وپس از گرفتن دیپلم ، با کسب رتبه اول شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد. در سالهای ورود شهید محسن وزوایی به دانشگاه ایشان نقش فعا لی در تشکیلات اسلامی دانشگاه از خود نشان می داد.
این جوان مبارز و پر شور ،از تظاهرات خونین 17شهریورماه 1357 تا12بهمن ماه 1357 و ورود امام خمینی رحمه الله به ایران،درهمه صحنه ها ازجمله پیشتازان و جلوداران تظاهرات مردمی بود.درروزهای پرتلاطم انقلاب نیزنقش حساس هدایت رابردوش می کشید ودر درگیریهای مسلحانه وسرنوشت ساز 19بهمن تا22بهمن1357،حضوری پرثمرداشت .
شهید محسن وزوایی از نخستین دانشجویان پیروخط امام بود که در جریان راهپیمایی بر ضد سیاست های مداخله گرایانه آمریکا، در ایران ،در سالروزکشتار دانش آموزان به دست ژریم پهلوی و سالگرد تبعید امام خمینی (ره) عهده دار حرکتی شد که رهبر انقلاب، از آن با تعبیر بدیع «انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول» یاد فرمودند وبه این ترتیب، شهید وزوایی از جمله «علمداران گمنام انقلاب دوم» گردید.
شهید محسن وزوایی در سال 1358 هم زمان با کار تبلیغاتی در جمع دانشجویا ن پیرو خط امام، بلا فاصله با تشکیل سپاه به پاسدار ان پیوست و در دوره ای فشرده ،آموزش های چریکی را در سپاه آموخت. شهید وزوایی به دنبال تجاوز عراق به ایران، داوطلبانه به جبهه غرب عزیمت کرد . با ورود اوبه منطقه ، تحولی پدیدآمد به گونه ای که در عملیات سر نوشت ساز پار تیزانی به عنوان فرمانده گردان،مسئولیت تنگ کورک تا حد فاصل تنگ حاجیان را بر عهده گرفت و ضمن حمله ای پارتیزانی به مواضع و استحکامات دشمن ، به کمک هم رزمان خود ،ارتفاعات حساس وسوق الجیشی تنگ کورک را از تصرف قوای اشغالگران بعث خارج ساخت.
در علمیات جدیدی که از سوی رزمندگان اسلام در اردیبهشت ماه 1360 طرح ریزی شده بود، شهید محسن وزوایی فرمانده گردان شد . دراین عملیات ، او با آنکه مجروح شده بود ولی با گامی استوار و خستگی ناپذیر و روحی امیدوار به نبرد ادامه می داد. در حین عملیات، بیشتر رزمندگان شهید یا مجروح شد وتنها محسن وچند رزمنده دیگر زنده بودند، و شگفت آن که همین چند نفر، توانستند 350 تن نیرو های کماندوی بعث عراق رابه اسارت بگیرد.
شهید محسن وزوایی، نقش فعالی در طراحی عملیات فتح بلندی های « بازی دراز» ایفا کرد و در همین نبرد به شدت مجروح شد و به تهران انتقال یافت.
شهید محسن وزوایی، پس از بهبودی نسبی از مجروحیت، قدم به معرکه ای گذاشت که فرجام آن، آزاد سازی خرمشهر اشغال شده بود. او در طول جنگ تحمیلی، در عملیات های متعدد با مسئولیت های گوناگونی حضور داشت. در 20 آذر 1360، در عملیات مطلع الفجر فرمانده بود. در اسفند سال 1360 فرمانده گردان حبیب بن مظاهر و تیپ تازه تاسیس محمد رسول الله صلی الله علیه و در عملیات فتح المبین، این گردان نوک عملیات بود . باتاسیس تیپ 10 سید الشهدا فرمانده این تپب شد . همین تیپ در 23 فروردین ماه 1361 وارد عملیات بیت المقدس شد و برای اجرای بهتر عملیات ،با تیپ حضرت رسول صلی الله علیه و آله ادغام گردید وشهید وزوایی نیز فرمانده محور اصلی را عهد ه دار شد.
عروج عاشقانه...
شهید محسن وزوایی، از کسانی بود که نماز وعبادتش رنگی عاشقانه داشت او هم چون عابدان راستین با خدای خویش راز ونیاز می کرد. او در اردوگاه جبهه های ایران، شیوه زندگی در محضر یار را فرا گرفت و راه و رسم حضور در محضر خدا را آموخت و خود را لایق عروج کرد. محسن وزوایی، این عاشق وارسته وآگاه، پس از ماه ها مجاهدت ومبارزه با دشمنان اسلام و حماسه آفرینی در عملیات هاي متعدد و به ویژه بیت المقدس، سرانجام دردهم اردیبهشت ماه 1361، در 22 سالگی هنگام هدایت نیروهای تحت امر خود، براثر اصابت گلوله و ترکش به شهادت رسید.
فرازي از وصيت نامه شهيد وزوايي ...
رسالت رزمندگان کفر ستیز اسلام، نجات ارزشهای والای انسانیت ازچنگال خون بار متجاوزان به حقوق انسانی، و سرگذشتشان، سفرنامه حماسی جاودانگی است که خود این همه را از محضر پرفیض معلم جاوید انقلاب، حضرت امام رحمه الله فرا گرقته اند. شهید محسن وزوایی از این نمونه است، که سفرنامه حماسی خود را باوجود سن کم شروع کرد و وجودش را وقف انقلاب نمود. او در وصیت نامه خود نوشت:
« اگر جسدم را بدست آوردید، آن را روی مین های دشمن بیندازید تا لااقل جنازه ام، کمکی به حاکمیت اسلام بکند.»










"سرتيتر" از ديار فراشبند فارس